عمل زایمان طبیعی

عمل زایمان طبیعی یکی از روش های سنتی زایمان میباشد که در آن جنین با عملکرد انقباضات رحمی وارد کانال واژینال میشود. سپس جنین از دهانه واژن خارج میشود. همانطور که از اسم این نوع زایمان مشخص است در صورت داشتن شرایط زایمان طبیعی یکی از بهترین و سالم ترین گزینه ها برای مادر و جنین این نوع زایمان میباشد.

روشی هایی که طبیعی باشند نمیتوانند خطرات و عوارض جبران ناپذیری به مادر انتقال دهند. عمل زایمان طبیعی علاوه بر مشکلات و درد هایی که به مادر میدهد، فوایدی دارد که میتوان آن را به سزارین ترجیح داد.

مراحل زایمان طبیعی

به طور معمول عمل زایمان طبیعی دارای سه مرحله میباشد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  1. در ابتدای عمل زایمان باز شدن دهانه رحم مورد بررسی قرار می گیرد و اگر دهانه رحم توانایی بازشدگی به مقدار لازم را دارا نبود زایمان طبیعی لغو خواهد شد. معمولا با نزدیک شدن زمان زایمان طبیعی که در هفته های 36 تا 42 بارداری میباشد، سرعت باز شدن دهانه رحم افزایش می یابد.
  2. در مرحله دوم زایمان با باز شدن کامل دهانه رحم مواجه میشویم که با خروج جنین عمل زایمان به اتمام می رسد. باید توجه داشته باشید که شما در عمل زایمان نقش بسیار مهمی دارید و معمولا این عمل نیاز به انقباضات رحمی دارد تا جنین از دهانه واژن خارج شود.
  3. مرحله ی سوم در واقع مرحله آخر می باشد که نوزاد به دنیا آمده و از دیواره های رحم جدا شده است.

توجه داشته باشید که مدت زمان هر مرحله از زایمان برای افراد متفاوت است و همچنین درد زایمان طبیعی بار اول بیشتر از دفعات بعدی خواهد بود.

مزیت های زایمان طبیعی 

بدن بانوان طوری است که بتوانند به راحتی عمل زایمان طبیعی را تحمل و پشت سر بگذارند. همانطور که در بالاتر بازگو شد زایمان طبیعی یکی از روش های سنتی و متداول زایمان می باشد اما بسیاری از مادران به دلیل داشتن ترس از درد زایمان طبیعی آن را کنار میگذارند و به انجام زایمان سزارین علاقه بیشتری نشان میدهند. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب دکتر آزاده رستگار تماس حاصل فرمایید.

تفاوت زایمان سزارین و طبیعی

مهمترین مزیت زایمان طبیعی برای مادر این است که سیستم بدنی دستکاری نمی شود و در آن دخالتی وجود ندارد. در زایمان سزارین برش هایی را بر سطح شکم ایجاد می کنند که ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد که می توان به باقی ماندن جای زخم و بخیه بر روی پوست اشاره کرد.

بر خلاف زایمان سزارین در زایمان طبیعی روند بازسازی و سلامت بدن سریعتر اتفاق می افتد. در واقع زخم هایی که در نواحی واژن و نیز نواحی داخلی رحمی اتفاق افتاده است به سرعت به حالت قبل از زایمان باز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *