بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یا عدم کنترل بر دفع ادرار یک مشکل رایج در برخی از بانوان می باشد. این عارضه تاثیرات جسمی و روانی جدی بر زندگی روزمره بانوان تحمیل می کند. بی اختیاری ادرار معمولا در هر سنی رخ می دهد و دلایل مختلفی مانند ضعف عضلات مثانه، اختلالات عصبی و عضلانی، التهابات مجاری ادراری و حتی عوامل روانشناختی دارد. از عوارض این مشکل می‌توان به احساس ناامنی، تنش و افسردگی در فرد و محدودیت‌هایی در زندگی اجتماعی و حتی موقعیت شغلی اشاره نمود.

عوامل ایجاد بی اختیاری ادرار

معمولا این عارضه به طور موقت یا دائمی رخ می دهد و به عوامل مختلفی نظیر اختلالات عصبی، مشکلات عضلانی، التهابات مثانه و همچنین عوامل روانی مرتبط با استرس و اضطراب مربوط است. عوامل عصبی می‌توانند شامل اختلالات مغز و اعصاب، آسیب نخاعی و اختلالات در عملکرد عضلات مربوط به کنترل ادرار و مثانه باشند. عوامل روانی نیز می‌توانند نتیجه‌ی استرس، اضطراب، ترس و افزایش فشار روانی باشند که در نهایت به بی اختیاری منجر میشوند. برای تشخیص و درمان این عارضه، معمولاً نیاز به مشاوره متخصص جراحی های زیبایی زنان و انجام آزمون‌های تشخیصی مانند آزمایش ادرار و سونوگرافی دارد.

انواع بی اختیاری ادرار

این عارضه انواع مختلفی دارد که بر اساس ژنتیک و سبک زندگی هر فرد متغیر میباشد. برخی از انواع این بیماری مخرب به شرح زیر می باشد:

• بی اختیاری استرسی
  • بی اختیاری کامل
  • بی اختیاری سرریز
  • بی اختیاری چند گانه

بی اختیاری استرسی

بی اختیاری استرسی یکی از متداول ترین انواع این عارضه است که در آن فرد نمی تواند کنترل کامل بر فرایند دفع ادرار خود داشته باشد. این مشکل معمولا به دلیل تنش و استرس ذهنی و روانی ایجاد می شود و می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به بی اختیاری استرسی به طور ناگهانی دچار دفع ادرار می شوند که با بی اختیاری های دیگر تفاوتی جز علل ایجاد ندارد. درمان این مشکل معمولا شامل ترکیبی از روش های روان درمانی، تمرینات عضلانی و داروهای ضد اضطراب می باشد.

بی اختیاری کامل

بعد از بی اختیاری استرسی، بی اختیاری کامل از متداول ترین انواع این عارضه میباشد که به عنوان یک مشکل مزمن مربوط به سیستم ادراری شناخته می‌شود. در این حالت، فرد مبتلا قادر به کنترل ادرار خود نیست و ادرار به صورت بی‌اختیاری و بدون هیچگونه کنترلی به صورت کامل دفع می‌شود. برخی از عوامل احتمالی بی اختیاری کامل شامل تضعیف عضلات مثانه، عوامل عصبی و هورمونی، عوامل روانشناختی و داروهای مصرفی است. درمان بی اختیاری کامل مانند سایر روش های این عارضه صورت میگیرد و ممکن است در موارد شدیدتر نیاز به جراحی باشد.

بی اختیاری سرریز

تا کنون با دو نوع از بی اختیاری شما را آشنا نموده ایم. اما نوع دیگر این عارضه، بی اختیاری سرریز می باشد. در بی اختیاری سرریز که معمولا با نگه داشتن طولانی مدت ادرار اتفاق می افتد و به اصطلاح با نشت ادرار و یا سرریز آن را می شناسند. اگر این شرایط برای مدت طولانی اتفاق بی افتد ممکن است بانوان به بی اختیاری سرریز مبتلا شوند. معمولا این عارضه به علت ضعف عضلات دستگاه ادراری یا مشکلات ناشی از سیستم عصبی به وجود می آید. عوامل دیگری مانند التهابات مجاری ادراری، افزایش سن، بارداری یا مشکلات گوارشی نیز میتوانند از دیگر عوامل بی اختیاری سرریز باشند.

بی اختیاری ادرار چندگانه

در دنیای پزشکی فردی که به بی اختیاری چندگانه مبتلا است به اصطلاح می گویند چند حالت بی اختیاری را دارا است. علل بی اختیاری چندگانه می تواند متنوع باشد که معمولا شامل اختلالات عصبی، عفونت های سیستم ادراری، ضعف عضلات پرینه (که با پرینورافی درمان میشود)، استرس و اضطراب و یا عوامل محیطی مانند سرما و گرما باشد.

برای بی اختیاری ادرار چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اختلالات بی اختیاری ادرار برای فردی که با آن مواجه است ناخوشایند می باشد و باعث آزار روحی او می شود. اگر شما با این مشکل روبرو هستید و این مشکل برای شما ناراحت کننده است، لازم است به پزشک متخصص و یا متخصص جراحی های زیبایی زنان مراجعه کنید. پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دقیق بدهد و راهکارهای مناسبی را برای کنترل و مدیریت این عارضه ارائه کند. از آنجایی که این عارضه ممکن است نشانه یک مشکل جدی تر باشد، اهمیت دارد که در صورت لزوم سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی و درمان مناسب برای این مشکل تعیین شود.

برای بی اختیاری ادرار چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان بی اختیاری ادرار

موضوعی که در طول این مطلب به کرات به آن اشاره شد درمان بی اختیاری ادرار می باشد که معمولا بستگی به علت اصلی ایجاد آن دارد. در بعضی موارد، تغییرات در شیوه‌های رژیمی و زندگی، تمرینات تقویتی عضلات مثانه و استفاده از تکنیک‌های مربوط به تحریک عصبی می‌تواند مؤثر باشد. در موارد دیگر، مصرف برخی دارو ها یا در شرایط حادتر استفاده از جراحی میتواند در درمان این عارضه موثر باشد.

ما در طول این مطلب تمامی نکات مربوطه به بی اختیاری ادرار را برای شما بازگو کردیم. لازم به ذکر است که این عارضه برای افراد احساس ناامنی و ناخوشایندی را ایجاد می کند، اما با راهنمایی مناسب می توان این مشکل را مدیریت و درمان کرد. دکتر آزاده رستگار متخصص جراحی های زیبایی زنان و همچنین زنان و زایمان آماده خدمت رسانی به تمامی عزیزانی که از بی اختیاری ادرار خود رنج می برند می باشد.