درمان بواسیر.دکتر آزاده رستگار

بواسیر یا هموروئید در واقع همان رگ‌های متورم در مقعد و پایین رکتوم (راست روده) هستند که وضعیتی بالینی شبیه به رگ‌های واریسی پا دارند. بواسیر می‌تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) و یا در زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود.

برای درمان هموروئید چه باید کرد ؟ آیا با روش های درمان خانگی و پزشکی بواسیر آشنا هستید ؟ آیا علائم هموروئید را می دانید ؟

رگ های ملتهب اطراف مقعد و یا قسمت پایینی رکتوم را بواسیر می گویند، که می تواند داخلی و یا خارجی باشد. هموروئید داخلی در داخل مقعد و رکتوم، و هموروئید خارجی در قسمت خارجی مقعد دیده می شود.

بواسیر خارجی بیشتر شایع بوده و با علائمی مانند درد و خارش های شدید همراه است و فرد به هنگام نشستن به مشکل بر خواهد خورد. اما خوش بختانه، این نوع بواسیر قابل درمان می باشد.

علائم بواسیر

• – خارش در ناحیه مقعد
  • – درد و ناراحتی در نواحی اطراف مقعد
  • – توده دردناک و همراه با خارش در نزدیکی مقعد
  • – حرکات روده ای همراه با درد
  • – مشاهده خون در مدفوع

با این که هموروئید با درد همراه است، اما در بسیاری از موارد، خود به خود و بدون نیاز به اقدامات درمانی بهبود می یابد. تکرار هموروئید می تواند منجر به بروز علائمی از کم خونی مانند ضعف و رنگ پریدگی پوست، به دلیل از دست دادن خون شود.

علت بروز هموروئید

علت اصلی بروز بواسیر هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. اما برخی عوامل موثر در بروز بواسیر عبارتند از:

• – فشار آوردن به روده به هنگام مدفوع
  • – یبوست
  • – نشستن های طولانی مدت
  • – سابقه خانوادگی

بواسیر می تواند علت ژنتیکی داشته باشد.

بلند کردن اجسام سنگین، چاقی و اضافه وزن و یا وارد آمدن فشار زیاد به بدن، احتمال بواسیر را افزایش می دهد.

تشخیص بواسیر

تشخیص هموروئید از طریق مشاهده مقعد امکان پذیر می باشد. جهت تشخیص قطعی تر، پزشک معاینات بیشتری را جهت اطمینان از وجود هر گونه ناهنجاری در مقعد انجام خواهد داد. در صورت مشاهده هر گونه اختلال، تست های بیشتر مانند سیگموئیدوسکوپی تجویز می شود.

جهت انجام این تست، لوله ای ظریف و باریک به نام سیگموئیدوسکوپ، و دوربین متصل به آن، در داخل رکتوم قرار می گیرد، و امکان مشاهده داخل این ناحیه فراهم می گردد.

تشخیص بواسیر

درمان بواسیر

• تسکین درد

جهت تسکین درد، توصیه می شود فرد روزانه به مدت ده دقیقه در آب گرم بنشیند. در صورتی که تحمل درد برای فرد سخت باشد، داروهایی مانند شیاف و یا کرم جهت تسکین خارش و سوزش نیز در نظر گرفته خواهد شد.

• مکمل های فیبری

افرادی که دائما دچار یبوست می شوند بهتر است از مکمل های فیبری استفاده کنند.

درمان خانگی بواسیر

• درمان های موضعی و استفاده از کرم هیدروکورتیزون به تسکین علائم بواسیر کمک می کند.
  • رعایت بهداشت و شست و شوی روزانه مقعد، از دیگر مواردی است که به درمان هموروئید کمک می کند.
  • استفاده از کمپرس یخ و قرار دادن آن بر روی مقعد، به تسکین التهاب ناشی از بواسیر کمک می کند.
  • مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن، ژلوفن و آسپیرین در تسکین درد بواسیر موثر می باشد.

جراحی بواسیر همزمان با لابیاپلاستی

در بانوانی که می خواهند لابیاپلاستی را انجام دهند و همزمان با آن بواسیر را، باید بیان کرد که می توان همزمان با لابیاپلاستی درمان بواسیر را انجام داد .

یافتن بهترین جراح درمان بواسیر

همانطور که در بالا گفتیم یافتن بهترین جراح برای معالجه بواسیر بسیار با اهمیت است. تجربه و مهارت در انجام جراحی لابیاپلاستی به شما کمک می کند هم دوره نقاهت کوتاه تر و بهتری داشته باشید و هم از نتیجه جراحی هموروئید خود رضایت کامل داشته باشید.

دکتر آزاده رستگار با سالها تجربه موفق در زمینه جراحی های زیبایی زنان در سراسر تهران و همینطور در شهر قدس در خدمت مراجعین محترم می باشند.

به مطب دکتر آزاده رستگار خوش آمدید

دکتر آزاده رستگار متخصص زنان ، زایمان و فلوشیب جراحی های زیبای زنان سال ها سابقه ی درخشان در زمینه های جراحی های زیبایی زنان دارند.

دکتر آزاده رستگار متخصص جراحی های زیبایی و زنان
دکتر آزاده رستگار