تنگ کردن واژن

تنگ کردن واژن در دنیای امروز بین بانوان از محبوبیت بسیاری برخوردار است. معمولا برای نتیجه بخشی بیشتر این عمل را همراه با لابیاپلاستی انجام میدهند. هر دوی این عمل ها یک روند جراحی به حساب می آیند که برای زیبایی و درمان مشکلات متداول واژن انجام میشوند. ممکن است بانوان به دلایل مختلفی مانند: بالا رفتن سن، انجام زایمان های طبیعی متعدد و یائسگی دچار گشادی واژن شوند. این عارضه مشکلاتی شامل: بروز اختلال در کیفیت رابطه جنسی و عدم رضایت زوجین از رابطه زناشویی، بی اختیاری ادراری، عفونت واژن، درد کمر و لگن، احساس زور و فشار، احساس اشکال و عدم دفع کامل مدفوع و ادرار ( مانند یبوست و تکرر ادرار ) و مواجه شدن با کمبود اعتماد به نفس در بانوان به وجود می آورند.

درمان گشادی واژن

برای درمان گشادی واژن راه های زیادی وجود دارد که بسته به علت گشادی و شرایط موجود متخصص جراحی های زیبایی زنان درمان های متفاوتی را برای این عارضه در نظر میگیرد. یکی از راه های موثر و غیر جراحی درمان گشادی واژن، تقویت عضلات کف لگن می باشد و در زمانی که گشادی واژن خفیف باشد میتوان از این روش استفاده کرد. تقویت عضلات کف لگن معمولا با روش های مختلفی از جمله: تمرینات کگل، فیزیوتراپی کف لگن و درمان های موضعی انجام میشود. برخی دیگر از روش های درمان گشادی واژن به شرح زیر میباشد:

• استفاده از لیزر
  • تمرینات شیب لگن
  • تمرینات کگل
  • عمل جراحی تنگ کردن واژن
  • تزریق ژل یا چربی به ناحیه تناسلی
  • پرینورافی
  •  درمان های موضعی
  • تحریک الکتریکی

روش های تنگ کردن واژن

همان‌طور که در بالاتر روش های درمان گشادی واژن را برای شما بازگو کردیم لازم است بدانید ناحیه تناسلی بانوان ممکن است به‌ دلایل مختلف، از جمله زایمان طبیعی سخت و شرایط ژنتیکی دچار شل شدگی و یا گشادی شود. اما جای نگرانی نیست و شما میتوانید با انجام عمل تنگ کردن واژن اعتماد به نفس از دسته رفته ی خود را بازگردانید. ما در ادامه به توضیح برخی روش های این عمل می پردازیم.

1. تنگ كردن واژن با ليزر

لیزر درمانی، راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای از بین بردن گشادی و افتادگی واژن است. با افزایش سن، ترشح هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا می‌کند. کاهش ترشح این هورمون، باعث کاهش سطح کلاژن و الاستین (انواع پروتئین که ساختارهای بدن را ایجاد می‌کنند) در پوست و به‌ویژه واژن می‌شود. کاهش کلاژن و الاستین در واژن به‌ شکل نشت ادرار، شلی یا خشکی واژن و عفونت ادراری دیده می‌شود. درمان گشادی واژن با لیزر که به جوان‌سازی واژن نیز معروف است، یک روش درمان غیر جراحی محسوب می‌شود. در این روش نور لیزر به تقویت عضلات واژن کمک می‌کند. هم‌چنین، نور لیزر با افزایش جریان خون باعث تحریک رشد کلاژن‌ها و افزایش حالت کشسانی واژن می‌شود.

تنگ كردن واژن با ليزر

2. عمل تنگ کردن واژن

عمل تنگی واژن یا واژینوپلاستی (Vaginoplasty) روشی است که برای تنگ کردن واژن طراحی و توسعه یافته است. در این روش جراحی، پوست‌های اضافی داخل کانال واژن برداشته می‌شوند سپس متخصص، دیواره های واژن را بهم بخیه میکند. بعد از عمل واژینوپلاستی، بیمار می‌بایست مراقبت‌های پس از جراحی را به‌خوبی رعایت کند تا از عوارض احتمالی مانند درد، عفونت و خون‌ریزی جلوگیری کند.

3. تزریق ژل و چربی برای تنگی واژن

در این روش، ترکیبی از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و اسید هیالورونیک (HA) به واژن تزریق می شود. که این عمل در بهبود وضعیت واژن موثر می باشد. البته به یاد داشته باشید که تزریق ژل را می‌بایست زیر نظر متخصص جراحی های زیبایی زنان و در مراکز معتبر انجام داد. همچنین شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه تزریق ژل به واژن و تزریق چربی به واژن مراجعه کنید.

تفاوت تزریق ژل و چربی واژن

این دو روش، تفاوت هایی از نظر نوع انجام و مزایاهای آن با یکدیگر دارند. در روش تزریق چربی ابتدا از بخش مورد نظر مانند شکم، پهلو و باسن چربی مورد نظر گرفته میشود و بعد از پالایش به واژن تزریق میشود. در روش تزریق ژل، مواد غنی شده از پلاسما به ناحیه واژن تزریق میشود. لازم به ذکر است که اگر بدن حساسی دارید بهتر است روش چربی را انتخاب کنید تا بدنتان در برابر ژل حساسیت نشان ندهد.

مراقبت های قبل از عمل تنگ کردن واژن

در اولین اقدام برای عمل تنگ کردن واژن لازم است تا توسط یک متخصص جراحی های زیبایی های زنان معاینه شوید و نیاز های خود را با او در میان بگذارید. در قدم بعدی شما نباید عفونت و یا باکتری فعالی در ناحیه تناسلی خود داشته باشید اما اگر بعد از آزمایشاتی که پزشک برای شما تجویز کرد متوجه شدید که عفونت فعالی در ناحیه تناسلی خود دارید ابتدا باید برای درمان آن ها اقدام نمایید. علاوه بر این بهتر است تا 48 ساعت قبل از عمل از برقراری رابطه زناشویی بپرهیزید.

مراقبت های بعد از عمل تنگ کردن واژن

برای جلوگیری از بوجود آمدن عوارض احتمالی پس از عمل نیاز است تا مراقبت هایی را بعد از عمل رعایت کنید. بعد از انجام عمل، با استفاده از شوینده ملایم، ناحیه تناسلی را 2 مرتبه در روز شستشو دهید. سپس با یک حوله خشک و بهداشتی، با ضربات بسیار آرام آن ناحیه را خشک کنید و نزارید رطوبتی باقی بماند زیرا رطوبت باعث ایجاد عفونت در واژن میشود. تا یک هفته پس از واژینوپلاستی با لیزر یا با سایر روش ها، از برقراری رابطه زناشویی بپرهیزید. همچنین در این مدت از رفتن به سونا، جکوزی، استخر و استحمام با آب داغ امتناع کنید. تا 7 الی 10 روز فعالیت ها و ورزش های سنگین و پر فشار را کنار بگذارید.

مراقبت های پس از تنگ کردن واژن

هزینه تنگ کردن واژن

عمل تنگ کردن واژن بسته به نوع جراحی و غیرجراحی بودن آن و سایر موارد مانند: مهارت متخصص جراحی های زیبایی زنان، موقعیت جغرافیایی و سایر هزینه ها مانند هزینه های مراقبت های قبل و بعد هزینه های متفاوتی دارد. بنابراین نمی توان هزینه ثابتی را برای این عمل در نظر گرفت. درنتیجه لازم است با پزشک متخصص خود در این رابطه صحبت کنید.

جمع‌بندی

شل شدن واژن، در اثر افزایش سن و زایمان ممکن است برای خانم‌ها رخ دهد. شل شدن واژن به‌طور مستقیم می‌تواند روی کیفیت رابطۀ زوجین و اعتمادبه‌نفس بانوان تاثیر بگذارد. دکتر آزاده رستگار با سالها تجربه موفق در زمینه جراحی های زیبایی زنان و همینطور زایمان در سراسر تهران و همچنین شهر قدس در خدمت شما بانوان محترم می باشند.