بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

بعد از زایمان خانم ها بسته به شرایط ممکن است عارضه هایی را تجربه کنند که یکی از این عارضه ها بی اختیاری ادرار است. در این بیماری ممکن است عطسه، خنده، دویدن ، پریدن، سرفه و ورزش و … باعث دفع غیر ارادی ادرار شود. عضلات لگن با همکاری رباط ها و اعصاب مجاری ادرار را نگه می دارند تا ادرار را کنترل کنند. در هنگام زایمان هر گونه کشش و یا آسیب در این نواحی می تواند منجر به بی اختیاری ادراری بعد از زایمان شود.

علت بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

همانطور که در بالاتر گفته شد با آسیب رساندن به عضلات لگن بی اختیاری ادرار بعد از زایمان به وجود می آید. در دوران بارداری عضلات کف لگن که از مثانه و رحم و شکم محافظت می کنند به دلیل اختلالات هورمونی و یا افزایش وزن جنین شل می شوند. هنگام زایمان این عضلات کشیده می شوند و کف لگن ضعیف می شود. ضعیف شدن کف لگن انقباض عضلات مثانه را دشوار می کند و در نتیجه بی اختیاری ادرار رخ می دهد.

مدت زمان بهبود بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

بطور معمول این عارضه تا چند هفته بعد از زایمان بهبود می یابد و از بین میرود. اما در برخی از بانوان ممکن است این مسئله طی چند هفته بهبود پیدا نکند که در این صورت بهتر است با پزشک مشورت کنند. میتوانید برای دریافت مشاوره و همچنین اطلاعات بیشتر با مطب دکتر آزاده رستگار تماس حاصل بفرمایید.

عوامل موثر در این عارضه

  • بانوانی که در طول بارداری خود مشکل کنترل مثانه داشته اند
  • فرد مبتلا به انسداد کانال نخاع و یا اپیدورال باشد
  • استفاده کردن از سوند
  • درشت بودن جنین
  • اضافه وزن و یا چاقی مادر
  • سیگار کشیدن
  • عوامل ژنتیکی
  • زنانی که زایمان های متعدد داشته اند

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

مقدار کمی بی اختیاری ادرار در زمانی که فرد باردار است عادی میباشد و جای نگرانی ندارد و همچنین امکان دارد تا چند هفته پس از زایمان ادامه یابد. اما در صورتی که تا 6 هفته پس از زایمان ادامه یابد باید با پزشک، ماما یا پرستار صحبت کنند.

نتیجه

احتمال بروز این عارضه در بانوانی که زایمان طبیعی داشته اند به مراتب بیشتر است اما در خانم هایی که عمل زایمان سزارین داشته اند هم این عارضه دیده شده است. بطور عمده طولانی شدن زمان زایمان و درشتی جنین از عمده دلایل وقوع این عارضه هستند. زنانی که یائسه هستند نیز، صرف نظر از تعداد دفعات بارداری یا نوع زایمان‌هایی که داشته‌اند، ممکن است دچار بی‌اختیاری ادرار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *