افتادگی رحم

افتادگی رحم و تاثیرات آن در بارداری

دلیل افتادگی رحم عضلاتی است که کف لگن را از رحم، واژن، مثانه و بقیه اندام‌های لگنی جدا می‌کند و آن‎ها را در جای خود ثابت نگه می‎دارد. اگر با آسیب یا ضعیف شدن این عضلات مواجه شدید متاسفانه عضله دیگر نمی‎توانند به خوبی اعضا را در جای خود نگه دارد و در نتیجه ممکن است اندام های لگنی مانند رحم پایین بیایند و داخل واژن شوند. به این حالت افتادگی رحم می گویند.

در مواردی بسیار نادر و خاص افتادگی رحم مشکل چندانی برای فرد ایجاد نمی‎کند و نیاز به درمان ندارد اما اگر افتادگی رحم تا حدی شدید باشد که ادرار کردن یا اختلال در زندگی روزمره فرد ایجاد کند میبایست فورا به دکتر مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام فرمایید.

مراحل افتادگی رحم

شدت افتادگی رحم، براساس میزانی که رحم از جای اصلی خود پایین آمده و وارد واژن شده، متفاوت است که مراحل افتادگی رحم عبارتند از:

• مرحله اول: رحم مقدار کمی پایین تر از جایگاه اصلی خودش می آید
  • مرحله دوم: رحم در پایین واژن قرار بگیرد
  • مرحله سوم: قسمتی از رحم بیرون از واژن باشد
  • مرحله چهارم: تمام رحم از واژن بیرون آمده باشد

به چه علت افتادگی رحم اتفاق می افتد؟

افتادگی رحم یک بیماری نسبتاً شایع است که در هر سنی ممکن است رخ بدهد اما خطر ابتلا به آن با افزایش سن، افزایش می‌یابد.
در کنار افزایش سن، هر عاملی که به عضلات لگن فشار مضاعف وارد کند می‎تواند خطر ابتلا به افتادگی رحم را افزایش دهد.
عوامل دیگری هم می‎توانند در ضعیف شدن عضلات لگن نقش داشته باشند، از جمله:

1. رسیدن به دوره یائسگی و از دست دادن توان عضلانی
  2.  بارداری
  3.  سابقه ی زایمان طبیعی مکرر
  4.  چاقی
  5. سرفه مزمن
  6.  یبوست مزمن
  7. جراحی ‎های قبلی لگن
  8. بلند کردن اجسام سنگین
دیگر علت ها

دلیل اصلی و مهم پرولاپس رحم سبک زندگی افراد است زیرا که برخی از افراد بدون اینکه ازدواج کرده باشند دچار این بیماری می شوند و تنها دلیل آن این است که رحم و واژن و رباط های اطراف رحم به ناحیه خیلی محکمی متصل نیستند و امکان دارد با سرفه یا یبوست های طولانی منجر به افتادگی شوند.

یبوست هایی که طولانی مدت هستند یا به زبان ساده تر نشستن های طولانی مدت به صورت سرپایی و همچنین سرفه های طولانی در حالت ایستاده می تواند به از علت های ابتلا به این بیماری باشد.

پرولاپس رحم در بارداری

افتادگی رحم در بارداری موضوع بسیار مهمی نیست و درصد رخ دادن آن ناچیز است اما برخی افراد در دوران بارداری دچار پرولاپس میشوند که بروز آن در دوران بارداری می تواند مشکلاتی را هم برای مادر و هم برای جنین ایجاد کند. پرولاپس رحم ممکن است از قبل شروع بارداری وجود داشته باشد یا در هنگام بارداری با احساس فشار واژن شروع شود زیرا که خود بارداری یکی از عوامل اصلی این بیماری است.

رحم افتاده در باروری تاثیر دارد؟

جایگاه رحم برای باروری تاثیر چندانی ندارد اما احتمال دارد باردار شدن به صورت طبیعی برای فرد دشوار شود. این بیماری ممکن است مشکلاتی را در رابطه جنسی ایجاد کند که علاوه بر آن اگر پرولاپس در درجه ای باشد که از واژن بیرون زده باشد ممکن است احتمال باردار شدن کاهش یابد.

در هر صورت اگر تا به کنون باردار نشده باشید و علائمی از پرولاپس را دارید، قبل از اقدام برای بارداری حتما به دنبال درمان این بیماری باشید. خیلی از بانوان حتی با وجود پرولاپس می‎توانند باردار شوند ولی وجود این بیماری و بارداری به صورت همزمان ممکن است برایتان خوشایند نباشد و بارداری پرخطری را تجربه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره میتوانید با مطب دکتر آزاده رستگار تماس بگیرید.

علائم پرولاپس رحم در بارداری

افتادگی رحم در هنگام بارداری بصورتی که سبک باشد معمولا علائم خاصی ایجاد نمی‌کند. اما در هنگامی که رحم بیشتر از جایگاه خود خارج ‌شود، می‌تواند به سایر اندام های لگنی مثل مثانه یا روده فشار وارد کند و علائمی مثل علائم زیر برای مادر ایجاد کند:

• احساس فشار واژن در بارداری
  • احساس سنگینی واژن در بارداری
  • خونریزی در بارداری
  • افزایش ترشحات واژینال
  • درد در ناحیه لگن، شکم یا کمر
  • ایجاد مشکل و درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • بافت رحمی که از دهانه واژن بیرون آمده
  • یبوست مزمن
  • عفونت مکرر مثانه
  • مشکل در دفع ادرار مثل بی اختیاری ادرار، تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن

تمامی مواردی که در بالاتر برای شما بازگو شد جهت آگاه شدن شما از این بیماری بوده است و بهتر است در صورت به وجود آمدن اولین مشکل از افتادگی رحم به پزشک مراجعه فرمایید و یا با مطب دکتر آزاده رستگار تماس حاصل فرمایید.