رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری

یکی از موضوعاتی که در دوران بارداری بسیار مورد بحث و توجه قرار گرفته است رابطه جنسی می باشد. اگرچه برای بسیاری از بانوان باردار، رابطه جنسی در این دوره عادی و بی خطر است، اما در برخی از موارد ممکن است پرخطر بوده و نیاز به مشورت با متخصص زنان و زایمان داشته باشند. در صورتی که دوران بارداری بدون مشکل و در سلامت کامل پیش برود، رابطه جنسی برای زوجین امکان پذیر است.

اما در برخی موارد مانند وجود خطر بروز قبل از زمان، خطر ابتلا به عفونت یا بروز خونریزی، توصیه نمی شود. به طور کلی، در صورتی که برای زوجین رابطه جنسی در دوران بارداری راحت و بدون عوارض است، می‌توانند با احتیاط و اطمینان از سلامتی مادر و جنین خود، این موضوع را تجربه کنند.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن است؟

یکی از سوالات پرتکرار و متداول که از متخصص زنان و زایمان و دکتر ماما میشود، امکان برقرای رابطه زناشویی در دوران بارداری است. در پاسخ به این سوال می توان گفت در بیشتر موارد رابطه زناشویی می‌تواند برای بانوان کاملاً ایمن و بدون مشکل و یا عوارضی صورت گیرد، اما در مواردی دیگر ممکن است برقراری رابطه زناشویی در دوران بارداری عوارض و مشکلاتی ایجاد کند.
برخی از این موارد که رابطه جنسی در دوران بارداری را خطر آفرین میکند شامل: وجود احتمال برای سقط جنین، دستگاه قلبی و عروقی ضعیف، عفونت‌های تناسلی، قرار داشتن جنین در موقعیت نادرست و دیگر مشکلات مرتبط با بارداری می باشد.

فواید رابطه جنسی در بارداری

همانطور که میدانید رابطه جنسی که یک فعالیت جسمانی و روانی می باشد که در دوران بارداری می‌تواند برخی از فواید مهم را برای بانوان داشته باشد.
اولین مزیت رابطه جنسی درگیری عضلات بدن می باشد که این عمل باعث افزایش جریان خون و اکسیژن به سایر قسمت‌های بدن می‌شود. این افزایش جریان خون منجر به بهبودی سلامت رحم و در نتیجه افزایش احتمال سلامت نوزاد می‌گردد.
همچنین در هنگام برقراری رابطه زناشویی، سروتونین (هورمون‌های شادی آور) رهایی می‌یابند که می‌تواند برای مادران در مقابله با استرس‌های روزانه مفید باشد.

در چه مواقعی باید از رابطه جنسی در دوران بارداری پرهیز کرد؟

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد معمولا در صورتی که حاملگی به طور عادی و بدون مشکل زیرنظر متخصص زنان و زایمان پیش برود، رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن و مجاز است. اما در برخی موارد مانند وجود خطر و عوارضی برای بارداری یا بیماری‌های مزمنی که می‌توانند خطراتی را برای مادر و یا جنین ایجاد کنند، پزشکان ممکن است توصیه کنند از رابطه زناشویی در این دوران خودداری کنید. همچنین، در صورتی که مادر در دوران بارداری دچار خونریزی، درد شدید، التهاب یا عفونت باشد، برقراری رابطه زناشویی توصیه نمی شود.

رابطه جنسی پس از زایمان

پس از عمل زایمان، بدن مادر تغییرات زیادی را به همراه دارد و نیاز به زمان و توجه بیشتری برای بازگشت به حالت قبلی خود دارد. برخی از بانوان ممکن است با تغییرات جسمی، بی میلی و اضطراب همراه شوند و به اصطلاح دچار افسردگی بعد از زایمان شوند و در نهایت دچار مشکلات جنسی شوند. پس بهتر است در صورت مواجه شدن با این عوارض حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان در ارتباط باشید. لازم به ذکر است نقش شریک زندگی در گذر از این دوره بسیار حائز اهمیت می باشد.

نتیجه گیری

در این مطلب به موضوعات مختلفی در رابطه با برقراری رابطه زناشویی در دوران بارداری اشاره کردیم اما لازم است برای این موضوع مهم حتما از یک متخصص مشاوره های لازم را دریافت کنید. برای مشاوره در این رابطه شما میتوانید با مطب دکتر آزاده رستگار تماس حاصل فرمایید و یا از طریق فرم موجود در صفحه تماس با ما سایت با ایشان ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *