جراحی کلیتوریس یا هودکتومی

دکتر آزاده رستگار متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

جراحی کلیتوریس یا هودکتومی یک روش جراحی است که در آن قسمتی از بافت هود کلیتوریس، عضو حساس جنسی زنان، برش داده می‌شود. این روش جراحی در برخی موارد به عنوان یک راه حل برای مشکلاتی مانند واژینیسم، بیماری های قلبی و عروقی و یا حتی برخی نوع های سرطان استفاده می‌شود. با این حال، این روش جراحی بسیار پیچیده و پرخطر است و به همین دلیل باید با احتیاط استفاده شود.

در جراحی هودکتومی، قسمتی از بافت هود کلیتوریس برش داده می‌شود. این بافت شامل بافت های عصبی و بافت های لاشه همچون پوست و بافت های چربی است. هدف از این جراحی، کاهش حساسیت کلیتوریس و یا کاهش نوعی از نوارهای موجود در این منطقه است.

در بسیاری از موارد، این روش درمانی برای مشکلاتی مانند واژینیسم و یا سرطان های کلیتوریس به کار می‌رود. با این حال، این روش جراحی بسیار پیچیده و پرخطر است و به همین دلیل باید با احتیاط استفاده شود. همچنین، عوارضی مانند افزایش خشکی در منطقه تناسلی، کاهش لذت جنسی و یا سردرد و درد در منطقه تناسلی ممکن است پس از عمل ایجاد شود.

با این حال، هودکتومی به عنوان یک روش درمانی برای مشکلات مانند واژینیسم و یا سرطان های کلیتوریس در مواردی که روش های درمانی دیگر نتیجه مطلوب را نداده اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، انجام این روش جراحی باید تحت نظر متخصصان تجربه کافی صورت گیرد.

برجستگی، کلیتورال هود (کلاهک کلیتوریس) شما است که یک چین پوستی برای فراگرفتن و محافظت از کلیتوریس بلوطی شکل است. این چین پوستی کلیتوریس را که فوق العاده حساس است می پوشاند و از آن محافظت می کند. برخی از افراد کلیتورال بزرگی دارند که مستعد تحریک هستند. برخی دیگر ممکن است بخواهند احساس ناحیه کلیتورال را افزایش دهند. هودکتومی می تواند این مشکلات را برطرف کند.

نام های دیگر برای هودکتومی عبارتند از:

• هودکتومی کلیتورال
  • هودوپلاستی کلیتورال
  • جراحی زیبایی کلیتوریس

هودکتومی یک عمل سرپایی است که حدود یک ساعت طول می کشد. فرد همان روز مرخص می شود. جراحی تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی صورت می گیرد. پزشک گاهی اوقات لابیاپلاستی را همزمان با هودکتومی انجام می دهد. ولی اجباری برای انجام هم زمان هر دو نیست.

فواید هودکتومی چیست؟

• در برخی افراد، کلاهک کلیتورال بزرگ و دارای بافت اضافی است. هودکتومی کاهش این پوست اضافی را از بین می برد.
  • رفع مشکلات بیمار از بدو تولد
  • بهبود ظاهر اندام تناسلی
  • برای افزایش لذت جنسی
  • کاهش تحریک ناشی از مالش لباس به کلاهک یا لابیای بزرگ کلیتورال.
بیشتر بخوانید: سفید کردن واژن

آیا هودکتومی حساسیت جنسی را افزایش می دهد؟

هودکتومی به خودی خود حساسیت را افزایش نمی دهد. اما این روش کلیتوریس را که یک ناحیه بسیار حساس است، آشکار می کند و بدین ترتیب منجر به افزایش احساس جنسی می شود.

مراحل جراحی هودکتومی

ابتدا لابیاپلاستی را (در صورت تمایل) انجام می دهد. پزشک متخصص زنان پوست اضافی کلاهک کلیتورال را برش می دهد و در عین حال مراقب است که بافت و اعصاب کلیتوریس مختل نشود. زخم ها را با بخیه های جذبی پانسمان می کند.

آیا هودکتومی عواراض دارد؟

خطرات هودکتومی در موارد نادر، جراح ممکن است بافت را بیش از حد و یا به میزان ناکافی بردارد. سایر خطرات هودکتومی عبارتند از:

• خونریزی و کبودی
  • عفونت ها
  • آسیب عصبی

بهبودی پس از هودکتومی چگونه است؟

می توانید انتظار کمی درد، تورم و ناراحتی داشته باشید. تورم باید پس از شش هفته بهبود یابد، اما ممکن است تا شش ماه پس از عمل همچنان ورم باقی بماند.

این مراحل می توانند بهبودی را تسهیل کنند:

• کمپرس یخ را روی لباس زیر خود به مدت 20 دقیقه روی آن ناحیه قرار دهید.
  • هنگام دراز کشیدن، قسمت تحتانی بدن خود را با بالش بلند کنید.
  • مدت زمان دوش خود را کوتاه کرده و به آرامی آن را خشک کنید.
  • آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از تحریک ناحیه تناسلی، لباس های گشاد بپوشید.
  • به مدت چهار تا شش هفته رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون استفاده نکنید.

اکثر افرادی که تحت عمل جراحی لابیاپلاستی قرار می گیرند، از نتایج بسیار راضی هستند. این روش می تواند ظاهر و راحتی اندام تناسلی خارجی فرد را بهبود بخشد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

• خونریزی زیاد، تورم یا کبودی
  • درد شدید
  • علائم عفونت، مانند ترشحات بدبو یا تب

آیا هودکتومی همان ختنه زنان است؟

هنوز هم گاهی جراحی ختنه در زنان و دختران سزمین در نواحی مرزی و حاشیه نشین ممکن است وجود داشته باشد. در این جراحی متاسفانه کلیتوریس و یا پوست آن کلا برداشته و بریده می‌شود. ختنه در زنان بسیار خشن بوده و باعث عوارض بسیار زیادی می‌شود. باعث میشود فرد هنگام ادرار و یا تماس جنسی با مشکلات بسیاری مواجه شود.

اما جراحی کلیتوریس (هودکتومی) با ختنه کاملا فرق دارد. عمل هودکتومی عملی کاملا علمی است که در ناحیه پوست کلیتوریس انجام می‌گیرد و در جهت زیبایی بوده و باعث بهبود وضعیت این ناحیه می‌شود.

برای مشاوره در این رابطه شما میتوانید با مطب دکتر آزاده رستگار متخصص جراحی های زیبایی زنان و زایمان تماس حاصل فرمایید و یا از طریق فرم موجود در صفحه تماس با ما سایت با ایشان ارتباط برقرار کنید.